سونا چیست؟
نوشته شده توسط : estakhrbama

سونا چیست؟

اتاق های سونا هزاران سال است که مورد استفاده افراد مختلف در سرتاسر دنیا قرار می گیرند. امروزه، با توجه به زندگی پرمشغله و استرس زا مردم محبوبیت آن ها حتی بیشتر نیز شده است، چرا که حمام کردن در سونا می تواند به کسب آرامش و رهایی از تنش های روانی کمک کند و همچنین فواید بسیاری برای سلامت جسم داشته باشد. مزایای اصلی پیشنهاد شده برای سونا در آرامش و سلامت قلب و عروق است. با این حال، سونا رفتن ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشد.

سونا به طور معمول اتاقی است که بین 70 تا 100 درجه سانتیگراد یا 158 تا 212 درجه فارنهایت حرارت دارد. در گذشته، اتاق های سونا معمولاً از گرمای خشک و با رطوبت نسبی که اغلب بین 10 تا 20 درصد است گرم می شدند. در انواع دیگر سوناهای امروزی این میزان رطوبت درصد بیشتری است.استفاده از سونا می تواند درجه حرارت پوست را تقریباً به 40 درجه سانتیگراد یا 104 درجه فارنهایت برساند. یا افزایش حرارت بدن، تعریق شدید نیز رخ می دهد. با تلاش بدن برای خنک شدن، ضربان قلب افزایش می یابد. در حالی که شما تنها مدت کوتاهی را در سونا می گذرانید، بدن به میزان زیادی عرق می کند و سبب دفع سموم نهفته می شود.

 

انواع سونا
امروزه اتاق های سونا در انواع مختلفی وجود دارند که بر اساس نحوه گرم شدن اتاق متغیر هستند.

سونا چوب: در اینگونه اتاق های سونا چوب برای گرم کردن اتاق سونا و سنگ های سونا استفاده می شود. سونا های چوبی معمولاً کم رطوبت هستند اما دمای زیادی دارند.

سونا برقی: مشابه سوناهای چوبی، سونا های دارای حرارت الکتریکی دارای دمای بالا و رطوبت کم هستند. هیتر برقی، متصل در اتاق سونا را گرم می کند و سبب تعریق می گردد.

سونا مادون قرمز: کارکرد این اتاق های سونا تا حد بسیاری متفاوت است. لامپ های مخصوص موجود در اتاث از امواج برای گرم کردن بدن فرد استفاده می کنند. دما در سونا های مادون قرمز به طور معمول کم تر از سایر انواع سونا است اما فرد به روشی مشابه عرق می کند. معمولاً سونا مادون قرمز حدود 60 درجه سانتیگراد حرارت دارد.

سونا بخار: به جای گرمای خشک ناشی از سوختن چوب، سوناهای بخار شامل رطوبت بالا و گرمای مرطوب هستند.

سونا چیست؟

مزایای سونا
صرف نظر از نحوه گرم شدن سونا و یا میزان رطوبت موجود در اتاق، انواع مختلف سونا می توانند فواید بسیاری برای سلامت بدن داشته باشند. هنگامی که شخصی در سونا می نشیند، ضربان قلب وی افزایش یافته و دیواره های رگ های خونی گشاد می شود. این امر سبب افزایش گردش خون می شود، مشابه ورزش کردن. هنگام استفاده از سونا ممکن است ضربان قلب به 100 تا 150 ضربان در دقیقه نیز افزایش یابد. سونا رفتن خطر ابتدا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

تسکین درد: افزایش گردش خون ممکن است به کاهش درد عضلات، بهبود حرکت مفاصل و تسکین درد آرتروز کمک کند.

کاهش تنش و استرس: حرارت موجود در اتاق سونا گردش خون را بهبود می بخشد، همچنین ممکن است باعث آرامش فرد شود که احساس خوشایندی به وی می دهد.

بهبود سلامت قلب و عروق: کاهش سطح استرس هنگام استفاده از سونا ممکن است با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط باشد.

جوان سازی پوست: عمل تعریق و افزایش حرارت بدن سبب دفع سموم نهفته و در نتیجه رشد سلول های جدید پوست می شود.

بهبود آسم: افراد مبتلا به آسم ممکن است در طی استفاده از سونا از برخی علائم بیماری خود رها شوند. سونا ممکن است به باز شدن مجاری تنفسی، شل شدن بلغم و در نهایت کاهش التهابات ناشی از آسم کمک کند.

 

ملاحظات و اقدامات احتیاطی

به نظر می رسد استفاده متوسط از سونا برای بیشتر افراد بی خطر است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی باید پیش از سونا رفتن ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.

فشار خون: جابجا شدن بین گرمای سونا و آب سرد در استخر توصیه نمی شود، زیرا می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد. استفاده از سونا همچنین ممکن است باعث افت فشار خون شود، بنابراین افرادی که فشار خون پایینی دارند باید با پزشک خود مشورت کنند تا از ایمن بودن سونا مطمئن شوند. افرادی که اخیراً دچار حمله قلبی شده اند نیز باید ابتدا از سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

کمبود آب بدن: کم شدن آب بدن می تواند بر اثر تعریق در اتاق های سونا تشدید شود. افرادی که شرایط خاصی دارند، مانند بیماری های کلیوی، ممکن است ضمن استفاده از سونا در معرض خطر بیشتری از کمبود آب بدن خود قرار گیرند. افزایش دما همچنین می تواند منجر به سرگیجه و حالت تهوع در برخی از افراد شود.

مدت زمان ماندن در سونا را محدود کنید: به هیچ عنوان بیش از 20 دقیقه در اتاق سونا نمانید. کاربران در اولین استفاده باید حداکثر 5 تا 10 دقیقه وقت بگذارند. به مرور زمان همانطور که به گرمای سونا عادت می کنند، می توانند به آرامی زمان را به حدود 20 دقیقه برسانند.

آب زیادی بنوشید: شما باید با نوشیدن آب زیاد، مایعات از دست رفته در هنگام تعریق را جایگزین کنید. افراد باید بعد از استفاده از سونا حدود دو تا چهار لیوان آب بنوشند.

نظارت بر کودکان: کودکان 6 سال به بالا می توانند به راحتی از سونا استفاده کنند، اما هنگام انجام این کار باید بر آن ها نظارت داشت. آن ها نباید بیش از 15 دقیقه در اتاق سونا بمانند.

 

مطالب مرتبط :

هیتر سونا خشک

دیگ و مولد بخار سونا

چراغ و کنترل تجهیزات سونا

تجهیزات جانبی سونا





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: